Digitaal Portfolio Sandor de Klerk


- Home
- Zelfportret
- Competenties
- Caliculum Vitae
- Ambities
- Portfolio
- SWOT Analyse
- Kernkwaliteiten

Competenties

Voordat ik begon met de opleiding informatica aan de HvA heb ik niet veel andere opleidingen gedaan dan HAVO. Omdat ik in die tijd niet echt gemotiveerd was, heb ik basis dingen als plannen niet echt geleerd. Dit is een van de dingen waar ik tegenaan loop in het HBO. Een project en taken van tevoren plannen en dan ook aan deze planning houden is niet gemakkelijk voor mij. In de projecten van de opleiding informatica gaat dit dan ook niet altijd even soepel. Veel van de projecten hadden niet echt een uitgewerkte planning nodig aangezien de planning voor een groot deel al gemaakt werden door de opleiding/opdrachtgever. Vervolgens was er alleen een grove planning nodig van deadlines en opleveringen. Ondanks dat het niet echt nodig was een planning van te voren te maken, was het werk toch een hoop efficiënter gegaan met een goede planning. Wat mijn probleem vaak is, is het ontbreken van een goed overzicht om daaruit een goede planning te maken. Mijn doel is dan ook op dit gebied veel beter te gaan scoren. Mijn eerste stap in dit proces is het bijhouden van een agenda die ik dan ook daadwerkelijk moet gaan gebruiken. Het is namelijk zo dat ongeveer iedereen die een mobiele telefoon heeft ook een agenda heeft. Alleen het probleem is vaak dat dit niet zo makkelijk te gebruiken is als een fysieke agenda. Zodra ik een goed overzicht heb door het gebruik van een agenda zal het veel makkelijker zijn om een goede planning te maken, en zullen de projecten soepeler en efficiënter verlopen.

Zeker bij het laatste project van het jaar, get connected, merk ik dat het inzien van welke discipline welke delen van een project maakt, nog wat te wensen overlaat. Het is vaak lastig te zien wie wat gaat maken. Het opdelen van het project in verschillende disciplines is moeilijk voor mij. Om dit goed te doorgronden moet je zo precies mogelijk weten wat iedereen kan en waar hij/zij goed in is. Dit is extra moeilijk omdat communiceren voor mij niet altijd even makkelijk is. Ik ben iemand die afwacht, en observeert. Dit laatste maakt het natuurlijk wel wat makkelijker, aangezien na een tijdje, als je iedereen hebt leren kennen, ik wel een beeld krijg van de dingen die wel en niet goed gaan. Als ik dan een beeld heb van iedereen, zou ik een verdeling kunnen maken, alleen meestal is dat dan al gedaan. Wat ik hiervan kan leren is wachten met de verdeling van de taken maken tot iedereen een goed beeld heeft van elkaar. Als een project eenmaal goed op gang is gekomen en ik een goed beeld heb van wat er moet gebeuren, ben ik goed in staat te bedenken wat er nog gebeuren moet om van het project tot een goed eind te brengen en ook nog iets extra’s toe te voegen. Bij het project outfit bijvoorbeeld, hadden we als eindcijfer een 7. Dit was natuurlijk een mooi cijfer maar wat de opdrachtgever nog miste was een tutorial van de game. Ik heb toen bedacht hoe dat er het beste uit kon zien en hoe dat gemaakt moest worden. Helaas heb ik die niet kunnen implementeren aangezien mijn planning skills mij op dat moment mij weer in de steek lieten; ik kwam er te laat mee en het team zag het niet meer zitten ook nog dat onderdeel af te gaan maken. Na elk project is er een soort evaluatie van hoe het proces verlopen is. Dit is altijd goed voor mij geweest. Ik ben iemand die houd van evalueren omdat ik dan dingen die in de vorige projecten mis zijn gegaan in de toekomstige projecten beter kan doen. Omdat projectmatig en planmatig werken een van de belangrijkste dingen zijn die mis gingen in afgeronde projecten en in projecten daarna dat weer mis ging zou je kunnen zeggen dat dit niet zo goed gaat. Toch zijn er op dat gebied steeds kleine verbeteringen. Ik neem steeds sneller initiatief, probeer meer mijn stem te laten horen in de groep en probeer steeds de planning beter te krijgen en hier ook een actieve rol in te spelen. Zo was het ook in het laatste project (get connected) zo dat het niet altijd even duidelijk was wat iedereen moest doen. Ik was dan een van de mensen die initiatief nam een dag planning en taakverdeling te maken. Op die manier verliep het werk dat gedaan moest worden efficiënter en soepeler.